Showing posts tagged with Linux
Netflix och Pipelight
När jag provade Netflix för första gången för ett och ett halvt år sedan så hade jag synpunkter. Många är oförändrade men tekniken har gått framåt och… Continue reading →
Tid för mig att röja upp bland min lagring
Åter igen har jag lyckats med att producera ett lite väl långt inlägg, jag satt och skrev på det här under tiden jag höll på under tre dagar, fredag, … Continue reading → Inget tema i Ubuntu? Har du en SSD eller mycket snabb disk?
Jag köpte en ny dator för en vecka sedan, det vanliga med moderkort, minne, cpu o.s.v… jag kostade dock på mig två SSD:er som jag valde att köra i RAI… Continue reading → Problem med r8169, Linux och att du inte få en länk?
Chansen är liten att ni har det här problemet, ärlig talat skriver jag ner det mest för mig själv för framtida bruk men om någon där ute har problemet… Continue reading →
En vecka med en HTC Desire Z
För en vecka sedan bestämde jag mig att slutligen beställa en ny telefon, mig gamla HTC Magic som jag nu hade haft i ett och ett halvt år började känn… Continue reading → HTTP proxy från terminalen
Jag har arbetat på en server som inte är kopplad direkt mot nätet utan sitter bakom en proxy, att ladda ner filer på min arbetsstation för att sedan f… Continue reading → Problem med att starta gdesklets i ubuntu?
Jag råkade dock nästan direkt ut för problem då saker inte startade korrekt då något är fel på paketet som kommer med Ubuntu 10.04. Förmodligen är Ubu… Continue reading → Kontrollera Spotify i Linux med mediaknapparna.
Är du en användare av Spotify samt Linux så har du säkert inte missat att det nu äntligen finns en riktig Linux-klient. Här kommer en kort beskrivning… Continue reading →
Android, Cyanogenmod och öppen källkod
Som du kanske redan vet är Android öppen källkod, men vad du kanske inte vet är exakt vad som är det, och mer viktigt vad som inte är det. Continue reading → Äntligen iptables i kärnan på en skandinavisk 32A android-telefon
En av orsakerna att köpa min telefon var att jag skulle kunna ersätta mitt mobila bredband, jag har kört med Azilink hittils för att uppfylla det och … Continue reading →
Anslut automatiskt med AziLink och Android
I mitt förra inlägg “Använd din android/HTC magic som modem” skrev jag hur du konfigurerade och satte upp en lösning för att använda en skandinavisk a… Continue reading →
Tankar och skillnader om htc:s android-telefoner
Första gången jag hörde talas om Android var i samband med att Google köpte upp Android. Jag blev direkt glad, inte för att just det var Google utan f… Continue reading →
Att installera och sätta upp AWStats i Ubuntu
Jag har just spenderat några timmar med att installera och sätta upp AWStats på en av mina servrar. Jag tänkte dokumentera hur jag gjorde. Continue reading →
Personas i Firefox
Jag satte mig och läste igenom de olika funktionerna i Firefox, jag såg att jag hade missat en sak tidigare på den sidan, personas. Continue reading →
Några intryck från Jaunty
Sådär, det är en del kvar att göra innan jag känner mig nöjd med Jaunty, men det känns bra, har inte haft några större problem och den enda irritation… Continue reading →
Ubuntu 9.04 (Jaunty Jackalope)
Jag sitter just nu och uppdaterar från ubuntu 8.10 till 9.04 som släpptes i går. Jag installerade även ubuntu:s “Netbook Remix” på min A… Continue reading → Firefox 3.1 beta 3 i Ubuntu Linux
Jag installerade Firefox 3.1 beta 3 i förrgår för att testa weave (läs mer här), dock hittade jag inget lätt sätt att installera betan med ett paket s… Continue reading → Användarnamn på en bokstav och vmware server
Jag har så länge jag kan minnas kört med ett användarnamn som består av endast en bokstav på mina linux-system, och en del servrar (med mycket få unda… Continue reading →
Har firefox fassnat i ett fullskärmsliknade läge?
På en av minna datorer och en vänns dator så har firefox fassnat i något som vid första anblick såg ut att vara fullskärmsläge, men vid en närmare kol… Continue reading →
God Jul (till mig själv)
Det blev en svart Eee, 500 kr var inte värt färgen. Jag har nu haft den i ca 2 veckor jag är riktigt nöjd. Det finns några mindre detaljer jag stör mi… Continue reading →
Stallman
Richard Matthew Stallman eller RMS som han även är känd som besökte KTH i går eftermiddag/kväll. Det var unionen som hade bjudit hit honom. Jag fick a… Continue reading →
Visa thumbnails på CR2-filer i Nautilus
Har du en digital systemkamera, och kör Gnome. Då vill du nog att Nautilus ska generera thumbnails även för dina raw-bilder. Det är jobbigt och onödig… Continue reading → Huawei E2200 HSDPA
Uppdaterad 2007-11-09 med mer information. Jag satt några timmar i dag och försökte få igång modemet på min bärbara dator, nu funkar det äntligen oc… Continue reading →
Inget problem att köra spel med compiz
För ca en månad sedan så bestämde jag mig för att börja spela spelet Eve Online, jag hade spelat det för något år sedan med slutade till huvudsak att … Continue reading → “Mord”FS, intressant
Kör eller har du kört Linux kanske du har kört filsystemet ReiserFS. Det är inte det vanligaste (ext3) men FeiserFS har varit min favorit i flera år. … Continue reading → Gentoo 2006.1
Jag sitter nu och installerar Gentoo Linux från cd-versionen 2006.1. Frånvaron av svenska tecken beror på att jag sitter och skriver nu på installatio… Continue reading → Mount
Jag provade Ubuntu för snart ett år sedan på min bärbara, det har kommit en del ingooglingar sedan det, söktermer har varit i stil med “ubuntu mount“,… Continue reading →
Beryl
Jag har haft lite problem med Xgl och Beryl/Compiz/… innan, men nu kör jag Xgl och Beryl för fullt. Continue reading →
digiKam, del 1
Jag skrev om Picasa Linux för snart en månad sedan, jag blev ingen Picasaanvändare utan fastnade för att annat program. Continue reading → PC != Windows
Efter att ha kollat på en bunt lagom underhållande reklamfilmer från Apple så väcktes lusten att uttrycka vad en PC är. Continue reading →
Picasa
Jag upptäckte idag att Picasa fanns för Linux (här). Då jag inte kör windows aktivt så är det ett av många program som jag aldrig hade provat. Continue reading →
OpenSUSE – SUSE Linux 10.1
Jag städade ren min 120G hårdisk igår och installerade OpenSUSE på den, mest för att testa lite hur det går för den. Jag har kört det en gång tidigare… Continue reading →
Så, vad händer här?
Det är nu snart en månad sedan jag skrev här, jag har haft det skönt på landet, tagit det lungt och slappat lite :) … eller en del har väll hänt. Continue reading →
Ubuntu – Vidare information
Jag har inte ännu bestämmt mig om jag ska köra vidare med ubuntu eller byta tillbaka till gentoo, men det är så mycket lättare och få saker och funka … Continue reading → Ubuntu – Mount & Nät
De senaste dagarna har jag bråkat lite med nätet, jag har både ett wlan-kort och ett vanligt nätverkskort i datorn. WLAN:et kör jag i skolan och sladd… Continue reading → Ubuntu – Installerat
För några dagar sedan såg jag screenshots på Ubuntu Dapper Beta, normalt sätt gillar jag och ha kontroll på systemet, och ett snabbt opitimerat system… Continue reading →