Showing posts from year 2006
Snart nytt år, nu mer statistik. (Njuvll)
Jag har kört Google Analytics i 7 månader nu, så det är inte hela året jag kommer prata om, men större delen. Continue reading → Bloggenkät 2006
Minns inte, men jag hade nog en mer dagbokssyn över det, men antar att det inte fanns lika många seriösa bloggar på den tiden (inte som jag visste om … Continue reading → Import
Jag har börjat med att importera gamla poster från förrförra bloggen. Den börjar september 2005, jag börjar från början och arbetar mig framåt. Räknar… Continue reading → Nyheter, Humor
Continue reading →
Beryl
Jag har haft lite problem med Xgl och Beryl/Compiz/… innan, men nu kör jag Xgl och Beryl för fullt. Continue reading →
digiKam, del 1
Jag skrev om Picasa Linux för snart en månad sedan, jag blev ingen Picasaanvändare utan fastnade för att annat program. Continue reading →
Fuglesang uppe
Den nya bloggen har inte kommit upp på knuff.se eller bloggar.se ännu, men den dyker upp på nyligen.se. Det kanse bara är jag som inte ha tålamod och … Continue reading → Fuglesang upp på Söndag?
NASA officials have set the next launch attempt for 8:47 p.m. EST on Dec. 9. Shuttle weather forecasters expect the cold front to still be over Florid… Continue reading →
Fuglesang kvar på Jorden
Efter ca 5 minuter efter utsatt tid så hade dom missat uppskjutningsfönster för idag. Dom drog ut på det då dom inte gillade vädret. Det verkar som at… Continue reading →
Fuglesang mot ISS
Om ca 1 timma och 20 minuter (3:36) så är Christer Fuglesang schemalagd att åka upp till ISS. Fråga mig inte varför dom har valt en sådan udda tid* me… Continue reading →
TV6 har humor
Continue reading →
Ny design, ny blogg
Jag har arbetat med en ny design till bloggen ett tag och här är resultatet. Notera även att adressen är förändrad. dock är blogg.enesge.eu ompekad. Continue reading → Köra burkar i mixern
Företaget Blendtec har kommit på en smart idé, genom att mixa sjuka saker som t.ex. burkar, glaskulor men även en del mat så visar dom hur bra deras m… Continue reading → Stackars hundar
Aftonbladet skriver att det (kanske) är på väg att införas en ny lag i Belgien som medför att hundar ska för straff om dom t.ex. gjort sina behov på f… Continue reading → Beryl & (AI)XGL
Här kommer en liten video som visar vad man kan göra med Xgl, nyttan kan diskuteras med visst är det coolt? :) Continue reading → TERMINATOR VS ROBOCOP
Continue reading → WLAN och SL
Enligt denna artikel i DN [via Webbsnack] så planerar SL att sätta upp ett helt öppet trådlöst nätverk på bussar, tunnelbana, pendeltåg och andra stäl… Continue reading →
Smeta ut
Continue reading → PC != Windows
Efter att ha kollat på en bunt lagom underhållande reklamfilmer från Apple så väcktes lusten att uttrycka vad en PC är. Continue reading → Bilder
Den uppmärksamme har redan noterat en nytt menyalternativ uppe i hörnet. Bilder är en enkel sida med ett mycket enkelt script för att visa bilder. Continue reading → Ovanliga och okända sidor på Google
Google Labs har producerat en del intressanta saker som aldrig blev klara, men ofta så ligger det någon beta kvar. Sedan har dom en del andra roliga s… Continue reading →
Picasa
Jag upptäckte idag att Picasa fanns för Linux (här). Då jag inte kör windows aktivt så är det ett av många program som jag aldrig hade provat. Continue reading → Design
Då det inte låg så mycket eget i den gamla designen så jag har börjat ändra den, den är inte klar ännu, men du ser hur långt jag har kommit. Jag har f… Continue reading → Hehe
Continue reading → Litesnabbtinnanjagsover.com
Hittade följande på en blogg (Läs denna i stället, wordpress.com gillar tydligen inte den bloggen längre.) via Se till vänster, där går en arab. Continue reading →
Fn-knapp
För ett tag sedan (1-1,5 år??) så köpte jag att nytt tangentbord, 40 kr kostade det om jag mins rätt. Som du säkert förstår så var det enklaste sort u… Continue reading →
Långsam
Den senaste tiden har sidan lidit av ett vara mycket seg, jag tog och började undersöka det idag och upptäckte att serven hade fullt med minne, mängde… Continue reading → info.enesge
Det är mitt i natten och jag kan inte sova, som vanligt blir jag kreativ då, börjat med de mest märkliga sakerna, denna gång så blev äntligen info.ene… Continue reading →
ff2
Om du är en firefox-användare och inte har uppfattat att version 2.0 är släppt så rekommenderar jag dig att uppdatera, dom har implementerat rättstavn… Continue reading →
Bluetooth
Nu är jag glad, fick bluetooth att funka under gentoo. Provade lite på det för några månader sedan då jag köpte min usb-bluetooth-adapter, men det fun… Continue reading →
Ingooglingar (undra när man hittar det i ordlistan)
Jag har haft Google Analytics på sidan ett tag nu, jag har en del besökare, även om de flesta inte verkar stanna länge så är det kul ändå att dom hitt… Continue reading →
Google och malware
Här om dagen när jag googlade så märkte jag att google hade en liten funktion som jag alldrig sätt förr [se bild]. Tydligen har dom ett register på “m… Continue reading →
Wiie
Om du undrar vad jag har på mig så är det min overol (Datateknik, KTH) nerkavlad och mottagningströja på mig. Bilden är tagen för ca 1,5 månad sedan i… Continue reading →
På vägen hem
I går kände jag att jag hade tid över och fick lust att prova och gå hem från skolan, jag var osäker på ur långt det skulle vara med då jag visste väg… Continue reading → I’m back
Efter nästan en månad skriver jag här nu igen, jag har varit mycket upptagen då jag är med i mottagningen av årets nyantagna i skolan. Att det blev st… Continue reading → Dwarf Planet
Jag har roat mig lite med att läsa på om dvärgplaneter (dwarf planet, vet inte om det är rätt svensk översättning). Continue reading →
Sammling av partitest
Tanken med detta inlägget är att sammla och göra alla partitest jag kommer över, inte för att jag är direkt osäker på vad jag ska rösta innom för områ… Continue reading → Vart jag har varit
Jag måste resa mera, för att göra saken värre så var jag mycket liten då jag bilade till Italien sist så Tyskland, Österrike och Schweiz kan jag inte … Continue reading →
Jagonator & ID-Kort
För snart två år sedan när jag började på tekniskt basår så var det fotografering för id-kort som gällde, fotot tog man själv i ett “bås” där man knap… Continue reading → Rep. kurs, linalg
Pju, 10 dagars pluggande (Må-Må-On) gav mig idag G (3) i min kurs Linjär algebra II som jag läste förra året. Det gick inte så bra, t.o.m. väldigt dål… Continue reading → XGL – Video
Jag hittade dinna video pa google video i gar, yttligare en i mangden som visar XGL, men denna var ovanligt bra tycker jag. Continue reading →
OpenSUSE – SUSE Linux 10.1
Jag städade ren min 120G hårdisk igår och installerade OpenSUSE på den, mest för att testa lite hur det går för den. Jag har kört det en gång tidigare… Continue reading →
Så, vad händer här?
Det är nu snart en månad sedan jag skrev här, jag har haft det skönt på landet, tagit det lungt och slappat lite :) … eller en del har väll hänt. Continue reading →
Ubuntu – Vidare information
Jag har inte ännu bestämmt mig om jag ska köra vidare med ubuntu eller byta tillbaka till gentoo, men det är så mycket lättare och få saker och funka … Continue reading → Vem har upphovsrätten?
Rick Falkvinge skrivet ett intressant inlägg angående upprovsrättslagen, om jag har fattat det rätt så har inte filmbolag i USA (Länder utanför EES) u… Continue reading →
Graf över bloggen
“Se till vänster, där går en arab” har en intressant länk till ett roligt Java Applet som visar en graf över sidans element. Continue reading → Mer om razzian & Skadestånd
Jag hade inga större planer på ett skriva mer om den så vidare inte något stort händer. Men jag kom om över två intressanta länkar, en på svt.se och e… Continue reading → Miljonkrav efter razzia
Ett tiotal it-företagare som fick sina servrar beslagtagna i samband med polisens razzia mot the Pirate Bay kräver nu mellan 10 000 kr och 200 000 kr … Continue reading → Envariabel
Jag har skrivit lite här nu den närmaste tiden. Orsaken är att jag går på en två veckorts sommarkurs för att läsa upp ett ämne, det går snabbt, hinner… Continue reading → Akismet
Continue reading → Spam och Chewy
Jag har haft en liten envis spammare när men i dag så kom stora strömmen, inte lika illa om det var i min gammla blogg med det var ett par. Aktiverade… Continue reading →
Expressen och fildelning
Continue reading →
TPB – Uppe igen
Nu är [thepiratebay.org][1] uppe och kör igen, det finns vissa virtuella detaljer som ännu inte är återställda med det fixar nog dom snart. Continue reading → TPB – Saker
istheshit.net är en av de som råkade ha server i samma lokaler, dom har en temporär sida uppe där dom bl.a. har publicerat protokollet över beslaget. Continue reading →
TPB 2
Ja, det har hännt en del, men jag kommer inte ta upp det så noga, om du är intresserad läs någon av bloggarna i det [förra inlägget][1]. Continue reading → PB/TPB nere
Ja, nu hände det, polisen har gett sig på TPB (The Pirate Bay) med näbbar och klor. Det intressanta var att dom inte har någon som helst (vad som det … Continue reading → irrepressible
Dom har en intressant kampanj på gång där man kan hjälpa till att sprida blockerad information som en protest. La till en av deras banners längst ner … Continue reading → Skatt hit, skatt datt
Vad jag pratar om är den franske parlamentarikern Alain Lamassoure som har fått en idé att lägga en skatt på 0,00001 euro cent eller ca 0,0000009 öre … Continue reading → Ubuntu – Mount & Nät
De senaste dagarna har jag bråkat lite med nätet, jag har både ett wlan-kort och ett vanligt nätverkskort i datorn. WLAN:et kör jag i skolan och sladd… Continue reading → Ubuntu – Installerat
För några dagar sedan såg jag screenshots på Ubuntu Dapper Beta, normalt sätt gillar jag och ha kontroll på systemet, och ett snabbt opitimerat system… Continue reading → Vapen
Jag har haft denna länk öppen i en tab i två dagar nu, postar den här innan den försvinner. Continue reading →
Valresultat
Jag gjorde ett partitest på en sida jag inte mins (Edit: gp.se/valkompassen) för 2-3 veckor sedan nu, såg att dn.se också hade ett så jag tog mig lite… Continue reading → Bloggar.se
Nu har jag laggt till bloggar.se-tags i bloggen, det blev ett litet plugin som jag slängde ihop. Mycket roligare att skriva själv än att ta nått färdi… Continue reading → SquVALp
Jag börjar i fredags eftermiddag då jag blev tillfrågad om jag ville hjälpa till med SquVALp:s slutfest för de som har varit inblandade att bygga “båt… Continue reading → Start
Dem gammla bloggen får ligga kvar tillsvidare så att gammla länkar funkar och då jag har bestämmt mig att inte importera gammla poster så vill jag har… Continue reading →